Selecteer pagina

Maak van de dode hoek geen triestverhaal

Maak van de dode hoek geen triestverhaal

ZEMST – Bijna dagelijks wordt er in Vlaanderen een fietser aangereden door een vrachtwagen. Recent overleden daarbij nog twee tieners. Het aantal ongevallen waarbij personenwagens betrokken zijn daalt jaar na jaar. Het vrachtverkeer gaat
mee met die dalende trend maar wordt veel langzamer veiliger voor de zwakke weggebruiker.


In 2013 waren er 365 ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken waren. In 2022 was dit cijfer met vijf procent gedaald tot 354 hoewel er steeds meer vrachtwagens rijden. Maar het gaat niet snel genoeg, elk ongeval is er één te veel. In diezelfde periode daalde het aantal ongevallen met auto’s met maar liefst 12%.


Geen wonderen
Het verschil tussen beiden is niet eenvoudig te verklaren. Bij personenwagens zijn er de laatste jaren veel rijhulpsystemen ingebouwd. Voor vrachtwagens zijn die er veel minder. Je hoeft ook geen wonderen te verwachten van dergelijke snufjes. Een vrachtwagenbestuurder kan ook niet in zes spiegels tegelijk kijken. Het zijn ook grotere en zwaardere voertuigen, dat maakt het moeilijker om ze veiliger te maken.

Conflicten
Als Fietsersbond Zemst zien we veel meer heil in een betere weginfrastructuur. We roepen dan ook stellig op om de kruispunten conflictvrij te maken. Wanneer fietsers en voetgangers tegelijk groen licht krijgen en vrachtwagens of auto’s rechts afslaan kan dit tot heel gevaarlijke situaties leiden.


6 spiegels en 2 ogen
Een zware vrachtwagen is verplicht uitgerust met een aantal spiegels:

  • grote hoofdspiegel links en rechts;
  • breedtespiegel links en rechts (dode hoek spiegel);
  • trottoirspiegel links en rechts;
  • vooruitkijkspiegel.

Maar…
Toch maken al deze verplichte spiegels niet alles zichtbaar voor de bestuurder. De meeste aanrijdingen gebeuren rechts naast de vrachtwagen. De plaats naast de trekker is door geen enkele spiegel volledig zichtbaar.


Hoe blijf je uit de dode hoek?

  • Veiligheid is belangrijker dan voorrang!
    Als kwetsbare weggebruiker ben je kansloos bij een ongeval.
  • Zet je nooit vlak voor of naast de cabine van een vrachtwagen.
  • Fiets of wacht aan een kruispunt niet naast de laadbak of oplegger van een vrachtwagen.
  • Blijf altijd minimum 3 meter achter een vrachtwagen als die aan een kruispunt vertraagt of staat te wachten
    aan het rode licht. Let op de richtingaanwijzer!
  • Ga nooit achter de vrachtwagen staan.
  • Zet je ver genoeg vooruit in het opstelvak voor fietsers als je eerst aan het kruispunt komt.
  • Maak altijd oogcontact met de bestuurder als er nadien een wagen of vrachtwagen aankomt.
  • Maak elkaar duidelijk als je een manoeuvre gaat uitvoeren.
  • Maak altijd oogcontact met de vrachtwagenbestuurder aan een zebrapad. Geef elkaar een teken.
  • Als fietser zit je op een rotonde bijna altijd in de dode hoek van de vrachtwagen. Neem nooit risico en stop
    of laat de vrachtwagen voorgaan als die een rotonde wil oprijden of verlaten.


Hou het veilig voor elkaar!

Tekst en foto: Luc Van Ingelgom (Fietsersbond Zemst),
bron: VSV en Vias.

Over de auteur

Sofie De Win

hoofdredacteur, eindredactie en redactielid