Selecteer pagina

Treinfietsers 

Treinfietsers 

Treinfietsers 

ZEMST – De trein en de fiets: twee iconische vervoersmiddelen die op het eerste gezicht weinig gemeen lijken te hebben, maar bij nader inzien een perfecte symbiose vormen voor efficiënt en duurzaam reizen. De trein, symbool van langeafstand reizen, biedt snelheid en comfort. Met zijn uitgestrekte netwerk van sporen verbindt hij steden, dorpen en landschappen. De serene cadans van de treinwielen die over de rails glijden, gecombineerd met het panoramisch uitzicht dat voorbijflitst, creëert een unieke reiservaring die moeilijk te evenaren is.  

Met de neus in de wind 

In Nederland bestaat het nationaal kampioenschap ‘Tegen de wind in fietsen’ wel, maar voor velen van ons, en zeker de niet elektrisch ondersteunden, is dit niet het favoriete onderdeel van het fietsen. Op winderige dagen zien we er soms zelfs tegen op om ons vehikel te springen. Diep in mijn hart ben ik een salonfietser en geniet er van om gestuwd door de wind, een zalig tempo te ontwikkelen. Op die manier raak je wel altijd verder van huis.  

Gedeelde mobiliteit 

De insteek van het treinfietsen is: met de fiets van thuis wegrijden, met de trein terugkeren. Rekening houdend met de afstand die we willen afleggen, zoeken we een treinstation. Voor een daguitstap kiezen we doorgaans voor een fietsafstand van 60 tot 70 km. Best doenbaar aangezien we niet ‘windop’ rijden.  

Met een weer app weet je in welke windrichting je moet zoeken. 

Strakke zuidwester 

Met de kaart naar het noorden gericht en met de wind in de rug zou je dan richting O.L.V.–Waver/Herenthout geblazen worden. Een treinstation vinden we in Herentals. Om een planning te maken via rustige wegen gebruiken we de fietsknooppunten. We klikken de knooppunten aan elkaar en de handige tool geeft 61,4 km aan tot het centrum. Ideaal dus. Er bestaan online ook mogelijkheden om fiets- 
tochten in elkaar te knutselen. 

Met het systeem van knooppunten (die je kan afdrukken) rij je van knooppunt tot knooppunt. Dit werkt meestal heel goed. Het kan wel zijn dat er door werken een aanduiding weg is. Vervelend! Je kan de knooppunten ook digitaal gebruiken en via een GPX op je fietscomputer plaatsen. De knooppunten app kan je ook rechtstreeks op je smartphone gebruiken. Reken dan wel op een relatief hoog verbruik van de batterij. Een extra batterij is zeker geen overbodige luxe. Er bestaan verschillende systemen om je telefoon veilig op je fiets te bevestigen. 

Altijd een beetje reizen 

Vanuit het station in Herentals vertrekken er per uur twee treinen naar Weerde. Zelf kiezen we altijd om zo weinig mogelijk over te stappen. Je spoort dan van Herentals naar Mechelen en dan de stoptrein tot in Weerde. Duur van dit traject is 49 minuten. Met één overstap heb je één trein per uur. Vergeet niet voor je fiets een apart ticket te kopen.  

We hebben al een aantal ritten op ons actief staan. Zo zijn we met een noordelijke wind in de rug al naar het het geografische middelpunt van van België gefietst. Hier zitten wel wat hellingen in. Dan met de trein terug vanuit het station van Gembloux.  

Gestuwd door een zuidenwind raak je tot in Brecht. Een strakke Wester bracht ons al tot in Diest. Het is ook perfect mogelijk om omgekeerd te werken, eerst de trein op en dan op twee wielen terug.  

Met ritten tussen 40 en 50 km kom je vaker via dezelfde wegen terug. Met iets langere ritten kom je makkelijker op onbekend terrein en ontdek je nieuwe landschappen. 

Geniet van de fietsritten en hou het veilig! 

Tekst en foto’: Luc Van Ingelgom (Fietsersbond Zemst), 

Over de auteur

Sofie De Win

hoofdredacteur, eindredactie en redactielid